21. oktober 2011

Bystyret har vedtatt reguleringsplan for Bybanen til Flesland

Den nye terminalen på Flesland er planlagt med Bybanestopp i kjelleren
Mandag vedtok bystyret reguleringsplan for Bybanen til Flesland. Det er en god del skepsis til denne og den ble vedtatt på tross av at verken Høyre eller Arbeiderpartiet mener den egentlig er god nok. De stemte til slutt for av frykt for å hindre en kontinuerlig utbygging av banen. Det er synd at ingen i Bystyret var modige nok til å hevde at når det skal bygges bane for over 2 milliarder kroner bør den være best mulig utredet. Spesielt på Kokstad er trasévalget lite optimalt. Som beboer i området med bussomleggingen ved Bybaneåpningen i fjor friskt i minnet frykter jeg at bussen over Kokstad vil forsvinne samtidig som det er ganske drøy avstand til nærmeste bybanestopp. Jeg må virkelig lete etter lyspunkter ved den vedtatte planen, men det eneste og i øyeblikket noe utopiske lyspunktet jeg finner er at en jernbanelinje Åsane-Fyllingsdalen-Flesland med (underjordisk?) stasjon på Kokstad vil komplementere Bybanen på en super måte med dette trasévalget.

2 kommentarer:

  1. Hva var alternativ trasé, for at du og dine naboer skulle fått et bedre bybanetilbud? Det har vært mye snakk om det, men jeg kan ikke huske å ha sett konkrete planer.

    SvarSlett
  2. Akkurat nabolaget mitt er vel f****d uansett og bussbekymringene mine er de samme omtrent uansett hvor de legger banen. Alternativet har vært å legge linjen inn på Kokstad og langs Kokstadvegen ut til Birkelandsskiftet i stedet for å svinge allerede ved Ytrebygdsvegen der forøvrig ingen verken bor eller jobber...

    SvarSlett