29. juni 2012

British Airways tilbake for fullt på Flesland

British Airway Airbus A319. Foto: britishairways.com
Etter mange års fravære er nå British Airways (BA) tilbake med en Londonrute på Flesland. Dette skjer etter at Storbritannias største flyselskap kjøpte opp lillebror og SAS-partner bmi som startet opp en daglig rundtur mellom Flesland og Heathrow i april fjor.

Landingstider på Heathrow, såkalte slots, er mangelvare og det ble spekulert i om de mer marginale rutene til bmi ville bli ofret til fordel for ruter til viktigere destinasjoner hvor BA vil styrke tilbudet. I stedet ser det ut til BA har fått med seg suksessene KLM og Lufthansa har hatt med sine norgessatsinger og utvider til to daglige rundturer til Bergen og Stavanger og satser tungt på å rute trafikk fra Vestlandet ut i verden via Heathrows enorme tilbud av videreforbindelser. Flyvningene skal gå til og fra Terminal 5, BA's hovedterminal på britenes hovedflyplass og dermed den mest attraktive, og det er tydelig at BA mener alvor med sin satsing.

SAS droppet i fjor sine egne flyvninger mellom Bergen og London (rett nok gikk disse til Gatwick som også Norwegian benytter) til fordel for en ny rute til Manchester og overlot Londonruten til partneren bmi. De står dermed temmelig ribbet tilbake på Bergen-London siden det å fly til London via Stavanger, Oslo eller København i konkurranse med to selskap som flyr direkte er ikke særlig attraktivt annet enn for fritidsreisende med svært lavt budsjett og god tid. For disse er det gode tider om dagen uansett om de legger turen via Østlandet hvor tilbudet til London nå er så stort at det er vanskelig å inngå kannibalisering av markedet.

Med dette er alle de tre store flyalliansene, Star Alliance (SAS, Lufthansa), SkyTeam (KLM) og Oneworld (BA, Finnair) representert på Flesland og Bergen knyttet med nonstopruter til fire av Europas viktigste hovedflyplasser av deres respektive hovedaktører: SAS på København/Kastrup, KLM på Amsterdam/Schiphol, Lufthansa på Frankfurt/Main og nå altså British Airways på London/Heathrow. Air France og Paris/CDG neste?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar