22. mai 2013

Vueling og easyJet i gang på Flesland

Foto: easyJet
Vueling fløy sin nye rute fra Flesland til Barcelona for første gang 19. mai og dagen etter hadde easyJet sin Norgespremiere med en daglig rundtur mellom Flesland og London/Gatwick, mao. vinge mot vinge med Norwgian som benytter samme flyplass i den britiske hovedstaden.

easyJet, med svært god hjelp av lokale/regionale media, fremstilte det som at selskapet nå skulle satse stort og offensivt og det skulle etableres "et brohode" for selskapet mot det norske markedet på Flesland. Det ble spekulert i om det skulle etableres en base med fly og besetning stasjonert i Bergen med ruter mot Sør-Europa eller til og med at easyJet ville gå i strupen på Norwegian og SAS på norsk innenriks. At det "bare ble nok en Londonrute" fortoner seg nesten som et antiklimaks. Om dette bare er starten på noe stort eller et skremmeskudd mot Norwegian som driver og etablerer base i London kan bare tiden vise.

For de fritidsreisende er det alltid positivt med konkurranse og pressede priser, så er det bare å håpe at ikke British Airways (BA) merker konkurransen så godt at de trekker seg ut og benytter de høyst lukrative landingstillatelsene på London/Heathrow med alle sine forbindelsesmuligheter, ikke minst gjennom BA og partnerne i OneWorld, på andre destinasjoner enn Flesland. De baserer seg på den annen side i større grad på forretningsreisende som er mer lønnsomme passasjerer. Min høyst uoffisielle overvåking av BA på Flightradar24 har "avslørt" at selskapet ofte bruker relativt store maskiner (Airbus A320/A321 mot "normalt" A319) på Bergensflyvningene, noe som tyder på at passasjertallene er ganske gode siden de store selskapene rokerer flyene rundt slik at de har færrest mulig tomme seter i løpet av et døgn.

Noen fine bilder av premiereflyvningene finnes forøvrig i dette innlegget på Flyprat.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar