By Lasse Fuss (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons |
Bergen Næringsråd og Avinor på Flesland liker ikke kuttene og uttaler at Frankfurt er en viktig transittflyplass for reisende til Asia. Noen som trolig gleder seg over kuttene er KLM og British Airways. Personlig håper jeg den svekkede konkurransen fra Lufthansa er med på å trygge British Airways sin direkterute til Heathrow hvor det i likhet med i Frankfurt er kamp om landingstillatelsene.
Om Lufthansas tilbaketog kan åpne for andre aktører og da spesielt med Asia i tankene var den første kandidaten som slo meg det raskt ekspanderende Turkish Airlines som snart er klar med dirktefly mellom Stavanger og Istanbul gode videreforbindelser derfra mot øst. De har et uttalt mål om flygninger både fra Bergen og Trondheim og kan være interessert å fremskynde planene med (nesten) en konkurrent mindre. En annen kandidat er Finnair som også har et godt rutenett og fordelaktig flytid mot Asia. Finnair har allerede en sommerrute mellom Bergen og Helsinki og det er ikke utenkelig at de vil utvide denne dersom næringslivet ønsker seg en slik forbindelse. De har også en lavpris/regionalflydatter som de eier sammen med britiske Flybe. Dette selskapet opererer mindre fly som dermed er lettere å fylle opp og kan mate passasjerer inn på Finnairs asiafly i Helsinki. Idèene er herved overlevert Bergen Næringsråd og Avinor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar